I takt med att träningsformen crossfit har vunnit alltmer popularitet har även utbudet av lämpliga skor för just crossfit ökat markant. Vad är då crossfit och crossfit-skor?
Crossfit är en mycket varierad träningsform som innebär att man tränar alla tänkbara fysiska färdigheter genom att man bl a involverar grenar från ett flertal andra sporter. Man övar till exempel styrkelyft, löpning, rodd, klättring, benövningar och snabba hopp som exempelvis ”box jump” vilket innebär att man hoppar ett jämfota hopp upp på en låda och när man kommit upp ska man stå balanserat och kontrollerat på lådan med höft och knän fullt sträckta.

Crossfit-skor är lätta skor med låg profil och en av skons viktigaste egenskaper är att de har en sula som ger en bra kontakt med underlaget, vilket underlättar när man tränar t ex tunga lyft eller utför tunga benövningar. Många crossfit-skor är främst anpassade för att använda inomhus, även om det går bra att använda dem utomhus också. Skorna passar även bra för cirkelträning och snabba sprintträningssekvenser.

Specialfunktioner för bättre träning

Tanken med crossfit-skor är att de ska vara så pass funktionella att de hjälper dig att prestera ännu bättre under din träning genom sin speciella utformning. Skorna har exempelvis ofta ett lågt häldropp som ger bra kontakt med underlaget vid tunga lyft, samtidigt som de har en bra stötdämpning under trampdynan och under hälen vilket är idealiskt vid löpning och snabba hopp. Skon ska ge god stabilitet och har ofta en förstärkt insida för bättre slitstyrka vid till exempel repklättring.

Översidan av skon ska vara utformad så att den kan andas mycket så att man svettas mindre.  Många av skorna lämpar sig mycket väl även för annan typ av gymträning vilket gör att det är en god investering för dig som gillar att träna mycket. Det finns många olika Reebok skor för just crossfit, anpassade för både dam och herr, och du hittar dem i varje välsorterad sportaffär. Att ha rätt skor vid träning kan underlätta och förbättra upplevelsen från din träning.

Crossfit-skor